Aki vállalkozik, az honlapot készíttet. Akinek honlapja van, előbb utóbb eljut az online marketinghez.
Ismerkedjünk meg a marketing alapfogalmának számító 4P-vel, és néhány továbbgondolt változatával – az online értékesítés szempontjából!
A 4P egyfajta recept, vonalvezető azokhoz az eszközökhöz, amelyeket a sikeres termékértékesítés érdekében ismernünk kell, és meg kell vizsgálnunk, hogy a saját vállalkozásunkban hogyan optimalizálhatóak.
Sok esetben a kérdések megválaszolásához piackutatásra lesz szükségünk.
A híres 4P
Product (termék): A termék és a termékpaletta kialakításakor a fő kérdés: Mire van szüksége a fogyasztónak?
Az online értékesítésben sokszor érdemes csomagokat kialakítanunk azért, hogy mindenki megtalálhassa a számára megfelelőt.
Price (ár): A fő szempont az árképzés. Szerencsére az interneten nagyon gyorsan felmérhetjük a konkurencia árait, így a saját termékünket is könnyebb lesz beáraznunk. Figyelembe kell venned a termék előállítás költségét is! Az online üzletben ez sokszor sokkal alacsonyabb, mint ha valódi üzleted van, fizikai termékekkel – különösen, ha szolgáltatást, vagy infoterméket árulsz.
Place (hely): Az értékesítési csatorna. Ez esetben ez az internet. Persze ezen belül sem mindegy, hol értékesítünk – a honlapunkon, a webáruházunkban, a közösségi médiában, vagy máshol.
Promotion (promóció): Marketing, kommunikáció, reklám – a sikeres eladáshoz nem kerülhetjük el az online marketing folyamatos tanulását!
A 4P-től a 7P-ig
Az idő előrehaladtával a négy alapfogalom kiegészült további hárommal.
People (emberek): mindazok, akik a szolgáltatás folyamatában részt vesznek. Az alkalmazottaink, az eladók, az ügyfélszolgálatosok… Online ezek nagy része akár automatizálható, így a kiszolgálás terén azonnali reagálást és állandó minőséget tudunk biztosítani.
Process (folyamat): A szolgáltatási és a marketing folyamat elemei. Ezeket célszerű alaposan átgondolni még az online rendszerünk felépítése előtt!
Physical evidence (az eladás helyének fizikai kinézete): Az üzletünk, vagy másképpen a honlapunk/webáruházunk hangulata, design-ja. Fontos a webergonómia (az átláthatóság és az egyszerű kezelés), sőt, akár a színek hatása is befolyásolható tényező lehet!
A 4P-ből 4C
Vevői szemszögből is átalakították a 4P-t…
Customer value (vevői szükségletek): belső igény, melyet a termékünk/szolgáltatásunk megvásárlásával elégít ki a vevő. Marketing szempontból nagyon fontos, hogy belelássunk a vevőink fejébe, hogy felismertessük a valódi szükségleteit, és erre kínáljunk megoldást a termékünkkel!
Cost (összköltség): A termék ára és a fogyasztóink árérzékenysége – ehhez nagyon fontos, hogy jól mérjük fel a célcsoportunkat, és nekik megfelelően pozicionáljuk a szolgáltatást.
Convience (kényelmes elérhetőség): Alapszabály, hogy maximum 3 kattintással el lehessen jutni a vásárlásig!
És hogy közben se forduljon vissza a vevőd: a folyamat legyen egyszerű és átlátható!
Communication (kommunikáció): Az információk, amiket a termékről a vásárlók kapnak. Online felületen szerencsés, ha a termék mellett nem tüntetünk fel túl sok információt, de egy kattintással a részletes technikai leírás is elérhető.
Share