A weboldalak látogatottsága egy rendkívül fontos adat.
Egyrészről képes megmutatni, hogy egy oldal mennyire minőségi.
Félreértés ne essék, nem mindig a legolvasottabb oldalak a legjobbak. De az, hogy egy adott oldal mellett rengeteg ember teszi le a voksát nap mint nap, bizonyára jelent valamit.
Másrészről, –ugyanezen logika alapján– képes megmutatni a hitelességet.
Ha találkozunk egy Facebook cikkel, amely egy népszerű, sokak által olvasott weboldalról származik, akkor az információ mögött egy hiteles forrás áll, és nem egy ismeretlen weboldal, aminek a szerzőiről még sosem hallottunk. Itt is igaz, hogy nem minden információ igaz, ami hiteles oldalról származik, de jóval nagyobb az esély rá, mint egy teljesen ismeretlen, “nevenincs” oldal esetében.
A folytatásban bemutatjuk a leglátogatottabb magyar weboldalak listáját, illetve azok részletes kategorizálását és elemzését.
A leglátogatottabb magyar weboldalak
A lista előtt érdemes kitérni arra elöljáróban, hogy a listában melyek a leggyakoribb kategóriák.
Nem meglepetés, hogy a legolvasottabb weboldalak a hírportálok.
Az viszont már elég meglepő, hogy a lista közel felét ez a kategória dominálja.
A híroldalak közé tartoznak:
- Klasszikus értelemben vett online hírportálok
- Életmód magazinok
- Bulvárlapok
Emellett még remekül futnak az időjárással kapcsolatos oldalak és a sportmagazinok.
A top 20-as lista így fest:
Két dolgot fontos kiemelni.
Az egyik, hogy a leghitelesebb adatokat akkor kapnánk, ha hozzáférnénk az egyes oldalak saját analitikai elemzéseihez. Ehhez azonban csak az adott oldal tulajdonosainak van közvetlen hozzáférése, tehát ezekre az adatokra nem lehet támaszkodni külső kutatások során. Ezért amit tenni tudunk, az a külső kutatásokra támaszkodás, mint amilyen a The Pitch weboldal látogatottsági kutatása.
A másik említésre méltó dolog, hogy a lista folyamatosan, akár napról-napra változik. Egyes oldalaknak egy adott pillanatban jobban futhat a szekér a szezonalitás vagy bármi más külső tényező miatt, ahogy azt majd a webshopokról szóló részben is láthatjuk – míg más oldalak visszaszorulnak az ilyen időszakokban.
Ezt elkerülendő minél nagyobb időtartamra érdemes megnézni a statisztikákat, hiszen napi, heti, de még havi szinten is óriási lehet a kilengés (pl.: webshopoknál ilyen tényező lehet a Black Friday, egy kertészeti oldalnál a tavasz, de a legjobb példa talán a turisztikai oldalak, amelyeknél a nyár erőteljesen torzíthatja a teljes képet).
A top10-et vizsgálva azonnal látszik az előbb említett “hírportál” dominancia, hiszen a 10 weboldalból 6 ebbe a kategóriába tartozik.
A top20-ban ez a szám 9, tehát kijelenthető, hogy a legolvasottabb hírportálok a leglátogatottabb magyar weboldalak durván felét teszik ki.
Mivel ez a kategória ennyire dominál, ezért célszerű közelebbről is megvizsgálni.
Legolvasottabb hírportálok
Egy másik kutatás a legolvasottabb hírportálokról azt mutatja, hogy a kategória még hangsúlyosabb lehet a top találatok között, mint 50%.
A kutatás alapján a top 10 hírportál így fest:
Index.hu — 820.000 napi látogató
24.hu — 705.000 napi látogató
Origo.hu — 690.000 napi látogató
Blikk.hu — 610.000 napi látogató
Ripost.hu — 560.000 napi látogató
Nlc.hu — 430.000 napi látogató
Hvg.hu — 415.000 napi látogató
Borsonline.hu — 415.000 napi látogató
Portfolio.hu — 335.000 napi látogató
Life.hu — 310.000 napi látogató
Ez azt jelenti, hogy a fenti top 20 weboldalból nem csak 9 a hírportál – bőven elég csak a top 16 oldalt megvizsgálni ahhoz, hogy találjunk köztük 10 híroldalt.
Ami pedig a napi látogatószámot illeti, óriási számokról beszélünk.
A 820.000 napi látogató azt jelenti, hogy tulajdonképpen minden hatodik vagy hetedik magyar internethasználó magyar legalább egyszer meglátogatja az adott híroldalt naponta. Tehát biztosan találunk egy olyan családtagot, rokont vagy barátot az ismeretségi körünkben, aki valamely top10-es oldalt böngészi napi szinten.
Néhány oldalon az oldalon töltött időre vonatkozó statisztikát is találhatunk.
Csak egyetlen adatot érdemes kiemelnünk, ami remekül szemlélteti, hogy mennyi időt töltünk a leglátogatottabb magyar weboldalakon: ha az Index.hu 820.000 napi látogatójának oldalon töltött idejét összeadjuk, akkor azt a meghökkentő információt kapjuk, hogy 19 évet és 91 napot töltenek az emberek az oldalon egy nap alatt — összesen.
Ha ez a szám nem lenne elég meghökkentő, akkor érdemes továbbvinni a gondolatmenetet mind a 10 híroldalra. Ebben az esetben már több száz évnyi oldalon töltött össz időt kapunk – egyetlen nap alatt!
Ezek az oldalak azzal szerzik a bevételüket, hogy reklámokat mutatnak nekünk. Érdemes belegondolni, hogy ekkora nézettségi adatoknál mekkora bevételekkel számolhatnak egy-egy megmutatott reklám esetén.
Csak tippelni tudunk, de vannak olyan oldalak is, amelyeknél ismerjük a konkrét bevételeket: ezek pedig a webshopok.
Legnépszerűbb webáruházak
Ebből a webáruház kutatásból az derül ki, hogy a legnagyobb forgalmú külföldi és magyar webshopok bizony a leglátogatottabb oldalak között is előkelő helyen szerepelnek.
Vegyük például az eMag-ot, amely a legnagyobb bevételű hazai webshop.
Ha megvizsgáljuk a fentebb mutatott toplistát, vajon hányadik helyig kell legörgetni ahhoz, hogy megtaláljuk a legnépszerűbb webshopot?
Mindössze a 43. helyig.
De a top 100-as listára könnyedén felfért az eMag mellett az Extreme Digital:
Illetve a MediaMarkt is:
De ha egy kicsit tágabban értelmezzük a kategóriát, és minden e-kereskedelemmel kapcsolatos oldalt figyelembe veszünk, akkor már a top 20-ban is találhatunk két olyan oldalt, amelynek a tevékenysége a kereskedelemre épül – a Jófogást és az Árukeresőt.
Az ilyen és ehhez hasonló kutatásokból, az ezekből származó értékes adatokból és elemzésekből, és bármely céginformációs oldalról könnyen össze rakhatjuk, hogy mennyit jelenthet bevételben, ha egy oldalnak sikerül felküzdenie magát a legolvasottabb hírportálok, magazinok, vagy webshopok közé.
Összefoglalás
A leglátogatottabb magyar weboldalak listáját több forrásból is be lehet szerezni.
A leghitelesebb módszer a weboldalak saját analitikája lenne – de ezekhez csak az adott weboldalak tulajdonosainak van közvetlen hozzáférése.
Szerencsére ma már rengeteg pontos és megbízható kutatás létezik, amelyek éles képet adnak arról, hogy miként fest a magyar internet.
Érdemes kiemelni a listából a hírportálokat és a webshopokat, hiszen míg előbbi óriási dominanciát képvisel és a top 100 találat csaknem felét teszi ki, addig utóbbiból könnyedén megállapítható, hogy mekkora érték, ha egy weboldal látogatottsága az egekbe szökik.
Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a weboldal minőségi, autentikus és hiteles legyen.
Utóbbiak csakis azon múlnak, hogy milyen tartalommal töltjük fel az oldalt napi szinten – az előbbiben, tehát a weboldal minőségében viszont mi is tudunk segíteni.